A roma gyermekdalok adták a szakmai diskurzus fókuszát, előadóink azt járták körbe, hogyan épülhetne fel, milyen dalkincsre támaszkodhatna egy az oktatásban is használható gyűjtemény.
Egyesületünk első alkalommal vállalta fel, hogy az oktatás területén szakmai párbeszédet kezdeményez, és nagy örömünkre szolgált, hogy Szalayné Sándor Erzsébet ombudsmanhelyettes asszony is megtisztelte jelenlétével a programot.
A rendezvény célja volt, hogy a különböző területen dolgozó szakemberek álláspontját megismerjük, véleményüket meghallgassuk arról, hogy egy roma tematikájú kisgyerekeknek szóló multimédiás kiadvány (meséket, mondókákat és gyermekdalokat tartalmazó jövőbeni kiadvány) milyen szerepet játszhatna az óvodás korú gyermekek fejlődésében, identitásuk megőrzésében, a kétnyelvű gyermekek nyelvtanulásban, kora gyermekkori fejlődésben, fejlesztésben. A kiadványt milyen körben és hogyan tudnák szakemberek használni. Esetlegesen milyen kihívásokkal és nehézségekkel kell számolnia a szakembereknek. Emellett általános képet szeretnék kapni arról, hogyan zajlik a romani és beás nyelvet beszélő kétnyelvű gyerekek óvodai nevelése, illetve általánosságban óvodai nevelés során a gyermekek - függetlenül nemzetiségi hovatartozásuktól és nyelvi hátterüktől - találkozhatnak-e roma/cigány tematikájú mondókákkal, mesékkel, versekkel és dalokkal, továbbá az óvodapedagógusok milyen ismereteket szereznek a romákról képzésük során. A téma kapcsán felmerül az a kérdés is, hogy azokban az óvodákban ahol magasabb a roma/cigány gyerekek aránya, roma mesék vagy dalok részét képezik a nevelési programnak. Esetlegesen a roma tematikájú tartalmak elősegítik-e a gyermekek pozitív identitás képét, vagy a nem roma gyermekekben érdeklődést, valamint érzékenyítést jelenthet más kultúrák és népcsoportok megismerése iránt.
Az ETHNIX Egyesület által kezdeményezett rendezvény megvalósításához az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő nemzetiségi alprogramja keretében a Konferencia a roma gyermekdalok gyűjteményéért című projekt támogatásával tette lehetővé, amelyet ezúton is köszönünk.
PROGRAM
2018.
09. 27. csütörtök
13:30 –
16:30
13:15 – 13:30 – vendégek
fogadása, regisztráció
13:30-13:40 – Kerekasztal beszélgetést
megnyitja Szalayné Sándor Erzsébet ombudsmanhelyettes
13:40-13:45
Kerekasztal beszélgetés kapcsán a nyitó gondolatait megosztja Ethnix Művészeti
és Oktatási Egyesület képviseletében: Balogné Künstler Ágnes egyesületi tag,
EtnoRom együttes alapítója
13:45 – 14:45 – Pedagógusképzés,
nemzetiségi pedagógusképzés, romákkal kapcsolatos tartalmak az óvodapedagógusok
képzésben, rendelkezésre álló kiadványok, nyelvi asszimiláció kérdése
13:45-13:55
– Dr. Golyán Szilvia adjunktus, dékánhelyettes,
Eötvös Loránd Tudományegyetem Nevelési Tudományi Kar, Tanító-
és Óvóképző Kar
13:55-14.10 - Dr. habil. Orsós Anna docens,
tanszékvezető, Pécsi Tudomány Egyetem, Romológia és Nevelésszociológiai Tanszék
14:10-14:25
– Dr. Lakatos Szilvia adjunktus – Pécsi Tudomány Egyetem, Romológia és
Nevelésszociológiai Tanszék, Kethanipe Egyesület elnöke
14:25-14:45 – Kérdések és hozzászólások - felkért
hozzászólóként Lakatos Péter MTA Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpontjának
tudományos segédmunkatársa vezeti fel
14:45 – 15.00 – Szünet
15.00-16.00 - Óvodai nevelésben használt kiadványok,
nyelvi fejlődés és fejlesztés az óvodákban, roma nemzetiségi óvodák gyakorlata
a témához kapcsolódóan, roma gyermekek az óvodai nevelésben
15:00-15:15
– Rézműves Melinda néprajzkutató
15:15-15:30 – Dr. Pálfi Sándor tanszékvezető, főiskolai tanár Debreceni
Egyetem
Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar Gyermeknevelési Tanszék
15:30 – 16:00 -
Kérdések és hozzászólások
16:00-16.20– Kecskeméti Film Stúdió roma tematikájú meséi
16:20:16:30 - Az EtnoRom Együttes ízelítője gyermekdalokból
Néhány fotó az eseményről:
Balogné Künstler Ágnes
Dr. Golyán Szilvia
Dr. Pálfi Sándor
Dr. Orsós Anna
Az EtnoRom Együttes zenei bemutatója
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése